Kierunki rozwoju Inteligentnych Systemów Transportowych
Zeszyt Naukowy ITS nr 104 Kierunki rozwoju inteligentnych systemów transportowych. MONOGRAFIA PRACA ZBIOROWA POD REDAKCJĄ DR HAB. INŻ. GABRIELA NOWACKIEGO ISSN 0239-4855 Rok wydania: 2010
Liczba stron: 208 Cena 40 zł netto
|
|
|
Zeszyt Naukowy składa się z dwóch obszernych części: 1. KRAJOWY SYSTEM AUTOMATYCZNEGO POBORU OPŁAT - PROJEKT PILOTAŻOWY W opracowaniu przedstawiono wybrane problemy dotyczące implementacji europejskiej usługi opłaty elektronicznej EETS. Dokonano charakterystyki istniejących w Europie systemów elektronicznego pobierania opłat drogowych (typu DSRC oraz GPS/GSM). Zdaniem Komisji Europejskiej systemy elektronicznego pobierania opłat drogowych, stosowane w państwach Unii Europejskiej, nie są interoperacyjne z następujących powodów: różnic w koncepcjach pobierania opłat drogowych, standardów technologicznych, klasyfikacji stawek opłat, niezgodności w zakresie interpretacji przepisów prawnych. Komisja Europejska podjęła milowe kroki w tym zakresie. Pierwszym była dyrektywa 2004/52/EC w sprawie interoperacyjności systemów elektronicznych opłat drogowych we Wspólnocie. Drugim decyzja Komisji Europejskiej z dnia 6 października 2009 r. w sprawie definicji europejskiej usługi opłaty elektronicznej oraz jej elementów technicznych, której podstawą były projekty CESARE oraz RCI. Europejska usługa opłaty elektronicznej ma być dostępna za trzy lata dla wszystkich pojazdów o masie powyżej 3,5 tony lub pojazdów przewożących ponad 9 osób łącznie z kierowcą. Usługa ta będzie dostępna dla pozostałych pojazdów za pięć lat. Instytut Transportu Samochodowego zrealizował projekt pilotażowy - struktura funkcjonalna Krajowego Systemu Automatycznego Poboru Opłat (KSAPO). W skład systemu wchodzą następujące elementy: dwa inteligentne urządzenia pokładowe OBU, dwie bramki kontrolne, laboratoryjny model krajowej centrali automatycznego poboru opłat KCAPO. OBU automatycznie nalicza opłatę (myto), biorąc pod uwagę kategorię pojazdu (dmc, liczbę osi), klasę emisji spalin oraz przejechany odcinek drogi. OBU jest wyposażone w moduł GPS, GSM oraz DSRC, co zapewnia mu interoperacyjność z innymi systemami EETS w państwach członkowskich UE. System spełnia wymagania dyrektywy 2004/52/EC oraz decyzji KE. 2. EUROPEJSKI SYSTEM POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO ECALL W opracowaniu scharakteryzowano problemy dotyczące legislacji, standaryzacji oraz certyfikacji europejskiego systemu powiadamiania ratunkowego eCall. Zasada działania systemu polega na tym, że w razie wypadku zostaje wysłany sygnał (minimalny zbiór danych) z urządzenia pokładowego w pojeździe do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, przy wykorzystaniu łączności GSM (numer alarmowy 112). Ponadto przedstawiono także projekty pilotażowe systemu eCall, m.in. projekt realizowany przez Instytut Transportu Samochodowego. Komisja określiła strategię mającą prowadzić do wyposażenia wszystkie nowe pojazdy w system eCall w całej Unii Europejskiej między rokiem 2010 a 2014.
|