„Safe & Sober”
Spotkanie w ramach kampanii „Safe & Sober” (Bezpieczny i trzeźwy) zorganizowano w siedzibie Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce przy ul. Jasnej w Warszawie. Inicjatorem wydarzenia była Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), zaś gospodarzami: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Instytut Transportu Samochodowego. Dyskusję otworzyli szefowie w/wym. instytucji: Antonio Avenoso (ETSC), Maciej Mosiej (KRBRD) oraz Marcin Ślęzak (ITS). Panowie podkreślili znacznie wspólnych przedsięwzięć oraz potrzebę wymiany dobrych praktyk, które przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. przedstawiciele:
- Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu
- Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju
- Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- Komendy Głównej Policji
- Instytutu Transportu Samochodowego
- Partnerstwa dla Bezpieczeństwa
- Centrum Inicjatyw na rzecz poprawy BRD
- Instytutu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego
- Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym
- Polskiego Związku Motorowego
- mediów.
Moderatorem dyskusji była Pani Ilona Buttler - psycholog transportu, ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego w Instytucie Transportu Samochodowego.
Celem spotkania kilkudziesięciu europejskich specjalistów z zakresu brd było omówienie kierunku działań w walce z nietrzeźwymi kierowcami z uwzględnieniem blokad alkoholowych, które jak podkreślił Dyrektor ETSC mogą rocznie uratować 5,5 tys. osób. Eksperci zwrócili również uwagę na metody walki z nietrzeźwymi kierowcami, problemy związane z kształtowaniem i egzekucją dopuszczalnego limitu stężenia alkoholu we krwi, a także rozwiązania ukierunkowane na ograniczenie skali tego zjawiska w grupach początkujących kierowców.
Prezentacje, będące podstawą dyskusji:
- Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2020 - Maciej Mosiej - Dyrektor, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- Problem alkoholu w ruchu drogowym w UE: Ilyas Daoud, Project Manager, European Transport Safety Council
- Problem alkoholu w ruchu drogowym w Polsce: Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- Odpowiedzialność prawna kierowców prowadzących pojazd po spożyciu alkoholu: Prof. Ryszard Stefański, Katedra Prawa Karnego, Uczelnia Łazarskiego w Warszawie, były Zastępca Prokuratora Generalnego
- Rozwój blokad alkoholowych: Karl Pihl, EU Regulatory Affairs Manager, Volvo Group
- Punkt widzenia producenta: Stephane Vialettes, Managing Director, Alcolock France SAS
- Plaga kontrolowana. Wdrożenie blokad alkoholowych w Polsce: Sebastian Szajter. Noidss Sp. z o.o.
- Ocena fińskiego programu reedukacyjnego i nowe rozwiązania prewencyjne: Kimmo Pylväs, Chief Adviser, Finnish Transport Safety Agency (TRAFI)
- Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw: Anders Lukowski, Business Excellence Manager, Arriva Denmark
Kampania „Safe & Sober” zainicjowana została przez ETSC w 2007 roku, a jej celem jest zachęcenie polityków, prywatne przedsiębiorstwa, a także osoby mające wpływ na kształtowanie opinii społecznej do podejmowania konsekwentnych działań na rzecz ograniczenia szkód związanych obecnością alkoholu w transporcie drogowym.