Spotkanie zamykające projekt HIT-2-Corridors
„Rozwijając infrastrukturę tankowania wodoru w Europie” pod tym hasłem zorganizowano w Brukseli spotkanie wieńczące europejski projekt HIT-2-Corridors.
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele m.in.: Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej, instytucji europejskich działających na rzecz promocji wodoru jako paliwa oraz członkowie projektu HIT-2-Corridors, w tym reprezentanci Instytutu Transportu Samochodowego (dr hab. inż. Wojciech Gis, mgr Mikołaj Krupiński).
Podczas spotkania partnerzy projektu zaprezentowali wyniki zakończonych działań, które stanowiły wstęp do dyskusji na temat roli wodoru w korytarzach transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Ponadto przedstawiciele Unii Europejskiej podkreślali w swoich wystąpieniach fakt, iż wykorzystanie tego paliwa do napędu pojazdów wyposażonych w ogniwa paliwowe (w samochodach osobowych i w autobusach komunikacji miejskiej) oraz wsparcie budowy infrastruktury do ich tankowania jest kluczowe z punktu widzenia ochrony środowiska w Europie.
Szczegółowe zagadnienia omawiane przez ekspertów na spotkaniu:
- „Wodór dla transportu” – instrumenty oraz perspektywy finansowe w ramach Komisji Europejskiej,
- „Prezentacja wyników projektu HIT-2-Corridors” – ich znaczenie dla korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (w obszarze Morza Północnego i Morza Bałtyckiego; korytarza skandynawsko-śródziemnomorskiego),
- Implementacja technologii napędu wodorowego w krajowych i regionalnych planach rozwojowych dla Belgii, Polski, Finlandii, Rygi (Łotwa), regionu Västra Götalands i Halland (Szwecja),
- Nowe stacje tankowania wodoru w: Sztokholmie, Göteborgu i Helsinkach,
- Analiza strategiczna rozwoju technologii wodorowej w Europie na przykładzie floty pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi.
W ramach spotkania przewidziano także prezentacje pojazdów wyposażonych w ogniwa paliwowe.
***
Celem europejskiego projektu HIT-2-Corridors jest stworzenie oraz integracja europejskiej sieci infrastrukturalnej służącej wykorzystaniu tego paliwa w transporcie samochodowym.
W następstwie prac projektowych powstały krajowe plany wdrożeniowe sieci stacji wodorowych dla Belgii, Finlandii i Polski oraz regionalny plan realizacji stacji tankowania wodoru dla Rygi (Łotwa). Z kolei w Finlandii i w Szwecji zostały wybudowane trzy stacje zasilania pojazdów wodorem.
Więcej informacji na temat europejskiego projektu: hit-2-corridors.eu