Bezpieczni w kasku
Jazda bez kasku niesie za sobą skutki nie tylko w wymiarze odpowiedzialności karnej, ale przede wszystkim zagrożenia dla bezpieczeństwa na drodze. Na pytanie jak Polacy używają w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiada Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w najnowszym badaniu „Stosowanie kasków ochronnych przez użytkowników motocykli, motorowerów i rowerów w Polsce w 2014 r.”
Specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego oraz firmy Heller Consult sp. z o. o. w 86 punktach pomiarowych w całej Polsce sprawdzili trzy grupy badanych. Okazało się, że obligowani ustawą Prawo o ruchu drogowym motocykliści w 99% (w tym 99% kierujących i 97% pasażerów motocykli) oraz 96% motorowerzystów stosują kaski ochronne. Wyniki można by uznać za bardzo optymistyczne, gdyby nie fakt, że tylko 12% rowerzystów (w tym 12% kierujących i 40% pasażerów rowerów) stosowało kaski ochronne.
To właśnie rowerzystom poświęcono w badaniu najwięcej uwagi. Wyniki? Dużą dysproporcję w stosowaniu kasków zaobserwowano między najmłodszą i najstarszą grupą wiekową. „ (…) O ile co piąty rowerzysta w wieku do 17 lat (20%) stosował kask ochronny, o tyle w grupie osób powyżej 60 roku życia czynił to już jedynie co dwudziesty (5%)”.
Choć nie ma nakazu prawnego do stosowania kasków ochronnych na rowerze, to porównując dane dla Polski w latach 2013 i 2014 dostrzegamy korzystną zmianę. Liczba rowerzystów stosujących kaski ochronne w ciągu roku wzrosła o 3%.
Ten niewielki, lecz pozytywny trend wskazuje na konieczność intensyfikacji działań mających na celu podniesienie świadomości rowerzystów, jak poważne mogą być skutki urazów głowy odniesionych przez nich w wypadkach drogowych. Badanie pokazuje, że działania edukacyjne w powyższym zakresie powinny być skierowane do wszystkich grup wiekowych ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych.
Więcej informacji: KRBRD