„Jedne odblaski świecą słabo, a drugie ratują życie”
Pomimo korzystnego trendu w bezpieczeństwie na drogach, a co za tym idzie znacznemu zmniejszeniu liczby ofiar śmiertelnych oraz rannych, polskie drogi nadal należą do jednych z najniebezpieczniejszych w Europie. Szczególnie tragiczne są statystyki dotyczące pieszych. Osoby, które są najmniej chronione na drodze nadal stanowią 33% wszystkich ofiar śmiertelnych - z ogólnej liczby 3 357 osób zabitych w 2013 roku 1 140 to piesi.
Jednym ze sposobów na poprawę poziomu bezpieczeństwa jest zwiększenie widoczności pieszego w czasie poruszania się po drodze. Szczególnie istotne jest to w terenie niezabudowanym, gdzie nie ma dodatkowych źródeł światła, które umożliwiałyby kierującemu odpowiednio wcześnie zauważyć niechronionego użytkownika drogi.
Ustawodawca nałożył obowiązek posiadania i noszenia odblasków przez pieszego po zmroku i w terenie niezabudowanym. Istnieje jednak prawdopodobieństwo, iż nie każdy pieszy będzie mógł skorzystać z tej pozytywnej zmiany w prawie. Brak wiedzy, a czasami dostępu do właściwych odblasków, może zadziałać przeciwnie niż zakładano.
Na temat jakości elementów odblaskowych oraz tego, jak ich umiejscowienie i ilość wpływają na widoczność pieszego rozmawiano podczas konferencji, która została zorganizowana 29 października w siedzibie Instytutu Transportu Samochodowego.
Spotkanie otworzyli: Marcin Ślęzak, Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego oraz Bartłomiej Morzycki, Prezes Zarządu Partnerstwa dla Bezpieczeństwa.
W pierwszej części spotkania prelegenci wprowadzili gości w tematykę urządzeń odblaskowych:
- Maciej Wroński - „Pieszy na drodze”, Członek Zarządu PBD
- Piotr Kaźmierczak - „Urządzenia odblaskowe. Dlaczego warto sprawdzić z jakiego materiału są zrobione”, Instytut Transportu Samochodowego
- Tomasz Targosiński - „Jakość świateł samochodowych”, Instytut Transportu Samochodowego
W drugiej części przeprowadzono wizualizację widoczności, która pokazywała działanie wysokiej jakości odblasków w zestawieniu z odblaskami niespełniającymi norm.
Organizatorami wydarzenia byli: ITS i Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego we współpracy z firmą 3M.