Spotkanie z międzynarodową grupą naukowców
Z inicjatywy prof. dr hab. inż. Zbigniewa Kowalewskiego w dniu 9 września 2014 r. w Instytucie Transportu Samochodowego odbyło się spotkanie z międzynarodową grupą wybitnych naukowców z dziedziny eksperymentalnej mechaniki ciała stałego. Wśród nich byli:
- Profesor Hisaaki Tobushi; Wydział Mechaniczny, Instytut Technologii w Aichi, Yachigusa, Yakusa-cho, Toyota, Japonia;
- Profesor Narinder Kumar Gupta; Komputerowe Centrum Badań i Edukacji, Indyjski Instytut Nauki w Bangalore, Indie;
- Profesor David Hayhurst; Szkoła Zaawansowanej Mechaniki, Wydział Lotnictwa i Inżynierii Lądowej, Uniwersytet w Manchesterze, Anglia;
- Dr hab. inż. Elżbieta Pieczyska; Zakład Wytrzymałości Materiałów, Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN, Warszawa, Polska;
- Dr inż. Ryosuke Matsui; Wydział Mechaniczny, Uniwersytet w Hiroshimie, Higashi-Hiroshima, Japonia;
- Dr inż. Kohei Takeda; Wydział Mechaniczny, Instytut Technologii w Aichi, Yachigusa, Yakusa-cho, Toyota, Japonia.
Ze strony ITS w przedsięwzięciu uczestniczyły następujące osoby:
- Prof. dr hab. inż. Zbigniew Kowalewski, Centrum Badań Materiałowych i Mechatroniki ITS;
- Dr inż. Dariusz Rudnik; Centrum Badań Materiałowych i Mechatroniki ITS;
- Dr inż. Tadeusz Szymczak; Centrum Badań Materiałowych i Mechatroniki ITS;
- Dr inż. Wojciech Moćko; Centrum Badań Materiałowych i Mechatroniki ITS;
- Dr hab. inż. Krystyna Pietrzak; Centrum Badań Materiałowych i Mechatroniki ITS;
- Anna Niedzicka, Centrum Zarządzania i Telematyki Transportu ITS;
- Inż. Arkadiusz Matysiak; Centrum Zarządzania i Telematyki Transportu ITS;
- Lic. Mariusz Zbyszyński, Centrum Zarządzania i Telematyki Transportu ITS.
Celem spotkania było zaprezentowanie możliwości badawczych Instytutu Transportu Samochodowego w zakresie badań materiałowych. Uczestnicy zostali zapoznani z nowoczesną aparaturą badawczą Centrum Badań Materiałowych i Mechatroniki, w tym: serwo-hydraulicznymi maszynami wytrzymałościowymi jedno- i dwuosiowymi, systemami cyfrowej korelacji obrazu (DIC) makro i mikro do bezkontaktowych pomiarów polowych rozkładów składowych stanu odkształcenia; wibroizolowaną platformą badawczą do testowania elementów zawieszenia pojazdów samochodowych, zestawem pełzarek wyposażonym w nowoczesna elektronikę do akwizycji wyników z badań; dwuosiową elektrodynamiczną maszyną wytrzymałościową do badań wysokoczęstotliwościowych oraz osiowo-skrętną maszyną TMF dedykowaną do programowalnych obciążeń termiczno-mechanicznych.
Goście mieli również przyjemność odbycia jazdy na szkoleniowo-badawczych symulatorach samochodu ciężarowego i osobowego wysokiej klasy wyposażonych w ruchome platformy oraz doświadczenia oddziaływania siły ciężkości i bezwładności odpowiednio na symulatorze dachowania i zderzeń w Centrum Zarządzania i Telematyki Transportu.