II Międzynarodowe Forum Oświetlenia Samochodowego IFAL 2014
W dniach 18-20 czerwca w Szanghaju odbyło się II Międzynarodowe Forum Oświetlenia Samochodowego IFAL 2014 zorganizowane przez Ministerstwo Nauki Chin, Uniwersytet Fudan oraz Chińskie Towarzystwo Oświetleniowe (członek Międzynarodowego Komitetu Oświetleniowego CIE).
W tym niecodziennym wydarzeniu wzięło udział 320 ekspertów i naukowców z branży oświetleniowej i motoryzacyjnej, w tym: przedstawiciele organów kontrolnych i instytucji naukowo-badawczych, producenci oświetlenia samochodowego oraz reprezentanci organizacji normalizacyjnych z Europy, USA, Kanady i Japonii.
Wśród uczestników forum znaleźli się m.in.: przewodniczący Grupy Ekspertów Oświetlenia Samochodowego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ - agendy ONZ, która opracowuje wymagania homologacyjne obowiązujące także w Polsce; przewodniczący Międzynarodowego Stowarzyszenia Ekspertów Oświetlenia Samochodowego (GTB) oraz wiceprzewodniczący Międzynarodowego Komitetu Oświetleniowego (CIE).
Obecny na spotkaniu przedstawiciel Instytutu Transportu Samochodowego - dr inż. Tomasz Targosiński (członek Komitetu Technicznego IFAL) - wygłosił referat dotyczący badań porównawczych zamienników reflektorów samochodowych oraz przewodniczył dyskusji podsumowującej pierwszy dzień Forum.
Forum zorganizowane w Chinach jest wyrazem dążenia tego kraju do znaczącego współuczestniczenia w globalnym rynku oświetlenia samochodowego na najwyższym poziomie technicznym i organizacyjnym. Potwierdza też zainteresowanie Chin unifikacją wymagań technicznych dotyczących oświetlenia poprzez systematyczne wprowadzanie do prawa krajowego rozwiązań stosowanych w ramach porozumienia EKG ONZ z 1958 roku, które obowiązuje m.in. w krajach Unii Europejskiej czy Japonii.
Jednym z ciekawszych wątków Forum był referat zaprezentowany przez prof. M. Flanagann’a z University of Michigan (USA), dotyczący szeroko zakrojonych badań kierowców. Z amerykańskich analiz wynika, że znaczący czas i kilometraż podróży samochodami w nocy odbywa się w warunkach, w których kierowcy nie widzą wystarczająco daleko, co przekłada się na kilkakrotnie większe ryzyko wypadku śmiertelnego niż za dnia, zwłaszcza z udziałem pieszych. Podobne wnioski wypływają z badań i analiz dotyczących jakości reflektorów samochodowych, świadomości kierowców i sposobu określenia wymagań w stosunku do świateł, które prowadzi Instytut Transportu Samochodowego - potrzeba zmiany obecnego stanu rzeczy była jednym z powodów, dla których powołana została Inicjatywa na rzecz Dobrych Świateł Samochodowych ITS - www.swiatla.its.waw.pl