„Powstrzymaj pijanego kierowcę”
Według badań Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego aż 35% Polaków widziało osoby prowadzące samochód pod wpływem alkoholu. Najczęściej jesteśmy świadkami takich zachowań w grupie „dalszych znajomych” (93%) oraz przyjaciół (80%), ale także wśród członków najbliższej rodziny (ponad 50 %). Polacy rzadko podejmują interwencje wobec pijanych za kierownicą. Tłumaczą to obawą przed oskarżeniem o donosicielstwo, niechęcią do wtrącania się w „nie swoje sprawy” czy lękiem przed próbą zemsty.
Przed majowym weekendem startuje w Polsce Kampania „Powstrzymaj pijanego kierowcę”, której głównym celem jest podniesienie poziomu świadomości polskiego społeczeństwa na temat wpływu alkoholu na organizm kierowcy, możliwych konsekwencji jazdy po pijanemu, ale także promocja różnych form interwencji, które można podjąć wobec nietrzeźwych kierowców. Kampanię koordynuje Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Instytut Łukasiewicza z Krakowa.
Autorzy kampanii mają nadzieję, że w ten sposób zachęcą Polaków do podejmowania aktywnych działań ukierunkowanych na powstrzymywanie pijanych kierowców przed uruchomieniem silnika w samochodzie. Służą temu m.in. filmy edukacyjne obrazujące prawidłowe formy interwencji oraz spot promocyjny. Filmy można obejrzeć na stronie internetowej lub pobrać je w wysokiej lub niskiej rozdzielczości.
Na stronie znajdują się także m.in. rady dla świadków jazdy pod wpływem alkoholu. Ich autorami są przedstawiciele Policji, eksperci z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, psychologowie transportu oraz specjaliści z zakresu uzależnień i profilaktyki zachowań ryzykownych.
Kampania ma charakter ogólnopolski i jest oparta na współpracy z samorządami – w szczególności lokalnymi strukturami odpowiedzialnymi za rozwiązywanie problemów alkoholowych. Dla wszystkich gmin w Polsce przygotowano materiały pomocne przy planowaniu i realizacji lokalnych działań z zakresu przeciwdziałania nietrzeźwości na drogach. To m.in. przewodnik zawierający program profilaktyczny do realizacji w szkołach nauki jazdy.
Patronat honorowy nad kampanią objął Instytut Transportu Samochodowego. Ekspertem z ramienia ITS jest psycholog Ilona Buttler.