Bezpieczeństwo na drogach: drugi rok z rzędu Europa jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu
Rok 2013 jest drugim rokiem z rzędu, w którym odnotowano znaczny spadek liczby ofiar śmiertelnych na europejskich drogach. Według wstępnych danych liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych zmniejszyła się o 8 proc. w porównaniu z rokiem 2012, po tym jak spadła o 9 proc.% w latach 2011-2012. Oznacza to, że UE jest obecnie na dobrej drodze do osiągnięcia celu strategicznego, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w latach 2010-2020. Zapewnienie bezpieczeństwa na drogach stanowi jeden z największych sukcesów Europy. Spadek o 17 proc. od 2010 r. oznacza ocalenie około 9 tys. istnień ludzkich.
Statystyki dla poszczególnych krajów (zob. tabela poniżej) pokazują, że między poszczególnymi państwami członkowskimi UE występują znaczne różnice pod względem liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W przeliczeniu na milion mieszkańców w UE odnotowano średnio 52 ofiary śmiertelne wypadków drogowych. Kraje o najniższej liczbie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych to: Wielka Brytania, Szwecja, Niderlandy i Dania, gdzie odnotowuje się około 30 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. Swoją pozycję na liście poprawiły zwłaszcza Hiszpania, Niemcy i Słowacja, przesuwając się w kierunku stałej czołówki.
Zaledwie kilka lat temu, w 2011 r., postęp w spadku ofiar śmiertelnych wypadków drogowych spadł do zaledwie 2 proc. Jednakże spadek o 9 proc. w 2012 r. i o 8 proc. w 2013 r. oznacza, że państwa członkowskie wracają na drogę do osiągnięcia celu strategicznego.
Państwa członkowskie, które poczyniły pewne postępy, ale w których liczba ofiar śmiertelnych na drogach nadal jest znacznie wyższa niż średnia UE (Polska, Bułgaria, Chorwacja, Łotwa, Litwa i Grecja) zachęca się do podwojenia wysiłków. Warto zwrócić uwagę na Łotwę, gdzie sytuacja bezpieczeństwa na drogach niestety wcale się nie poprawiła w ciągu ostatniego roku. Liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych wzrosła również na Malcie i w Luksemburgu, chociaż całkowite liczby w tych krajach są tak małe, że duże wahania z jednego roku na drugi nie są statystycznie istotne.
Inną niepokojącą cechą statystyk jest sytuacja najbardziej narażonych użytkowników dróg. Liczba zabitych pieszych spada w mniejszym stopniu niż oczekiwano, a liczba zabitych rowerzystów od niedawna nawet rośnie. Wynika to częściowo z faktu, że coraz więcej osób porusza się po drogach rowerem. Zachęcanie społeczeństwa do częstszego korzystania z roweru niż z samochodu jest wyzwaniem dla państw członkowskich. Muszą one jednak zapewnić, że to przejście z samochodu na rower będzie bezpieczne.
Dane statystyczne dla poszczególnych państw członkowskich dotyczące liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w 2013 r.
|
Liczba ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców (współczynnik śmiertelności w wypadkach drogowych) |
Zmiana całkowitej liczby ofiar śmiertelnych |
|||||
2001 |
2010 |
2012 |
2013 |
2010-2013 |
2011-2012 |
2012-2013 |
|
Belgia |
145 |
77 |
70 |
65 |
-15% |
-11% |
-7% |
Bułgaria |
124 |
105 |
82 |
82 |
-22% |
-8% |
0% |
Republika Czeska |
130 |
77 |
71 |
63 |
-19% |
-4% |
-12% |
Dania |
81 |
46 |
30 |
32 |
-30% |
-24% |
8% |
Niemcy |
85 |
45 |
44 |
41 |
-9% |
-10% |
-7% |
Estonia |
146 |
59 |
65 |
61 |
3% |
-14% |
-7% |
Irlandia |
107 |
47 |
35 |
42 |
-11% |
-13% |
19% |
Grecja |
172 |
112 |
92 |
81 |
-28% |
-10% |
-12% |
Hiszpania |
136 |
53 |
41 |
37 |
-30% |
-8% |
-10% |
Francja |
134 |
62 |
56 |
50 |
-19% |
-8% |
-11% |
Chorwacja |
146 |
99 |
91 |
86 |
-14% |
-7% |
-6% |
Włochy |
125 |
70 |
62 |
58 |
-17% |
-5% |
-6% |
Cypr |
140 |
73 |
61 |
53 |
-28% |
-28% |
-14% |
Łotwa |
236 |
103 |
85 |
86 |
-17% |
-1% |
1% |
Litwa |
202 |
95 |
99 |
85 |
-11% |
2% |
-15% |
Luksemburg |
159 |
64 |
66 |
87 |
36% |
3% |
32% |
Węgry |
121 |
74 |
61 |
59 |
-20% |
-5% |
-2% |
Malta |
41 |
36 |
27 |
54 |
50% |
-48% |
100% |
Niderlandy |
62 |
32 |
34 |
- |
6% |
3% |
- |
Austria |
119 |
66 |
63 |
54 |
-19% |
2% |
-15% |
Polska |
145 |
102 |
93 |
87 |
-15% |
-15% |
-6% |
Portugalia |
163 |
80 |
68 |
62 |
-23% |
-19% |
-9% |
Rumunia |
109 |
117 |
101 |
92 |
-21% |
1% |
-9% |
Słowenia |
140 |
67 |
63 |
61 |
-10% |
-8% |
-4% |
Słowacja |
114 |
69 |
55 |
42 |
-39% |
-9% |
-24% |
Finlandia |
84 |
51 |
47 |
48 |
-5% |
-13% |
3% |
Szwecja |
66 |
28 |
30 |
28 |
-1% |
-11% |
-7% |
Zjednoczone Królestwo |
61 |
30 |
29 |
29 |
-4% |
-8% |
-1% |
UE |
113 |
62 |
56 |
52 |
-17% |
-9% |
-8% |
Unijny program działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020
W europejskim programie działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020 wyznaczono cel zakładający zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Europie o połowę w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Zawiera on ambitne propozycje dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa pojazdów, infrastruktury i zachowania użytkowników dróg.
Ostatnie główne inicjatywy obejmują np. nowe europejskie prawo jazdy oraz wejście w życie dyrektywy w sprawie egzekwowania transgranicznego w zakresie ścigania wykroczeń drogowych ponad granicami państw. Parlament Europejski przyjął wniosek w sprawie poprawy kontroli technicznej samochodów. Podjęto ponadto działania w kierunku opracowania strategii zmniejszenia liczby osób poważnie rannych w ruchu drogowym
W związku z ubiegłorocznym przełomem, jakim było opracowanie nowej wspólnej definicji poważnych obrażeń odniesionych w wypadkach drogowych, państwa członkowskie UE zaczęły gromadzić pierwsze dane dotyczące nowej definicji. Dane zebrane w 2014 r. powinny zostać udostępnione na początku 2015 r. Następnie będzie można rozpocząć prace nad celem zmniejszenia liczby osób poważnie rannych w ruchu drogowym.
Oczekuje się, że strategiczny cel ograniczenia poważnych obrażeń odniesionych w ruchu drogowym zostanie przyjęty od 2015 r.
Źródło: europa.eu