Spotkanie podsumowujące realizację projektu eCall
W dniu 6 lutego 2014 roku odbyło się spotkanie podsumowujące realizację projektu pt. „Opracowanie metodyki oceny systemu automatycznego powiadamiania o wypadkach drogowych - eCall", będącego grantem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt realizowany był w konsorcjum: Instytut Transportu Samochodowego, Instytut Łączności - Państwowy Instytut Badawczy, firma Automex sp. z o.o.
Celem spotkania było przedstawienie końcowych wyników i wniosków płynących z projektu a także dyskusja na temat wdrożenia w Polsce ogólnoeuropejskiego systemu szybkiego, automatycznego powiadamiania o wypadkach drogowych - eCall. W trakcie spotkania przedstawiono genezę, założenia i efekty zrealizowanego projektu. Ponadto zaprezentowano symulator urządzeń eCall, moduły wykrywania kolizji oraz wyniki badań stanowiskowych przeprowadzonych w warunkach rzeczywistych.
W ramach projektu wykonane zostały badania zmierzające do ustanowienia norm dla funkcjonalności urządzeń - elementów systemu eCall. W projekcie wykonano również symulacyjne stanowiska do badania poprawności współpracy z sieciami operatorów GSM w trakcie zestawiania połączeń z numerami alarmowymi E112, oraz w zakresie zgodności nadawanych komunikatów z wymaganiami europejskich norm i specyfikacji. Stanowiska posłużyły wytworzeniu metodyki i procedury oceny urządzeń systemu zarówno dla ich warstwy sprzętowej jak i funkcjonalnej. Autorzy projektu podkreślają, że wyniki badań mogą być pomocne dla organów administracji rządowej, które będą wdrażać te rozwiązania.
eCall to ogólnoeuropejskim system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. System związany jest z inicjatywą „eSafety", która jest częścią kompleksowej strategii Komisji Europejskiej na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Zgodnie z wytycznymi od października 2015 r. nowe samochody osobowe sprzedawane w UE będą wyposażone w system eCall, który w razie potrzeby automatycznie wezwie pomoc do miejsca wypadku - samochodowe urządzenie będzie automatycznie aktywowane po zderzeniu łącząc się ze służbami ratunkowymi przy użyciu sieci telefonii komórkowej i umożliwiając przekazanie danych elektronicznych oraz nawiązanie połączenia głosowego. Zgłoszenia będą obierane przez centralę, którą będzie stanowił odpowiedni terytorialnie punkt przyjmowania zgłoszeń o wypadkach, funkcjonujący w ramach sieci telefonów alarmowych E112. Urządzenie będzie również umożliwiało aktywację manualną przez odpowiedni przycisk w kabinie pojazdu.