„Reaktory katalityczne w pojazdach samochodowych”
„Reaktory katalityczne w pojazdach samochodowych” to monografia autorstwa prof. dr hab. inż. Stanisława Kruczyńskiego oraz prof. dr hab. inż. Marcina Ślęzaka, która stanowi interdyscyplinarne ujęcie zagadnień wynikających z usuwania substancji szkodliwych za pomocą reaktorów katalitycznych ze spalin silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym stosowanych w pojazdach samochodowych. Zakres pracy, ze względu na wymagania objętościowe, musiał być ograniczony do omówienia podstawowych zagadnień związanych z budową i eksploatacją reaktorów katalitycznych.
W monografii przedstawiono podstawowe zagadnienia katalizy heterogenicznej, w tym etapy katalitycznej reakcji heterogenicznych, zjawiska dyfuzji i adsorpcji gazów oraz reakcje kontaktowe. Scharakteryzowano budowę reaktorów samochodowych, w tym kinetykę reakcji katalitycznych, przepływ masy gazów w reaktorze oraz konwersję substancji szkodliwych. Przedstawiono charakterystyczne cechy budowy i problemy eksploatacyjne reaktorów utleniających i trójfunkcyjnych oraz reaktorów pułapek tlenków azotu i reaktorów selektywnie redukujących tlenki azotu. Zasygnalizowano możliwości wspomagania pracy reaktorów zimną plazmą. Omówiono również sensory sterujące i monitorujące pracę reaktorów katalitycznych.