O BRD na Forum Ekonomicznym w Karpaczu
Polskie drogi – bezpieczne czy Niebezpieczne? – na to pytanie odpowiadali eksperci panelu dyskusyjnego, który odbył się w trakcie XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu. O stanie bezpieczeństwa na drogach, skuteczności zaostrzonych przepisów, wpływie rozwoju infrastruktury na brd mówili: Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber, Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik oraz Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego prof. Marcin Ślęzak.
Nowoczesna infrastruktura drogowa, zmiany legislacyjne, działalność kontrolna służb, w tym Inspekcji Transportu Drogowego – to czynniki, które wpływają na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Eksperci uczestniczący w panelu dyskusyjnym, ocenili że podejmowane, interdyscyplinarne działania, przynoszą efekty.
– Zaostrzenie przepisów i wyższe kary wpływają na zmianę zachowania kierowców, wyhamowanie prędkości i uspokojenie ruchu. Obserwujemy to od początku roku, a więc momentu, kiedy po wielu latach, zmieniono taryfikator i podniesiono wysokość kar. Liczba rejestrowanych przez system CANARD naruszeń spadła i to zdecydowanie. Jest to też dla nas kolejny sygnał, że warto rozbudowywać system fotoradarowy - i to robimy. Trwa proces rozbudowy i modernizacji systemu. Jest to też odpowiedź na społeczne oczekiwania – podkreślił Szef ITD Alvin Gajadhur.
Zwrócono również uwagę, że jednym z istotnych elementów kształtujących bezpieczeństwo na drogach, jest edukacja.
– Przedsięwzięcia edukacyjno-informacyjne są uzupełnieniem działań kontrolnych i realizujemy je równolegle. Projektami edukacyjnymi i informacyjnymi staramy się obejmować coraz większy krąg odbiorców. Zasad brd uczymy najmłodszych, przypominamy kierowcom zawodowym o przepisach i dobrych praktykach w transporcie drogowym, a w ostatnim czasie o bezpieczeństwie w ruchu drogowym rozmawiamy też z seniorami - niestety coraz liczniejszą grupą ofiar śmiertelnych wypadków drogowych - mówił Alvin Gajadhur.
W trakcie dyskusji mówiono o prowadzonych inwestycjach drogowych, rozwiązaniach inżynieryjnych, o planowanych zmianach legislacyjnych, kosztach społecznych wypadków drogowych – które dziś, dzięki poprawie stanu bezpieczeństwa, są zdecydowanie niższe oraz o dalszych planach działań podejmowanych na rzecz brd.
– Bezpieczeństwo ruchu na polskich drogach systematycznie się poprawia, a liczba wypadków i ich ofiar maleje i co warto podkreślić w 2021 roku osiągnęła najniższy poziom w historii zbierania danych o wypadkach (tj. od 1975 r) – powiedział prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.
W ostatnich latach poprawa bezpieczeństwa na polskich zyskała wyższą rangę i jest jednym z priorytetów rządu (po raz pierwszy wymieniona została w expose Premiera polskiego rządu – Mateusza Morawieckiego). W połowie 2021 roku i na początku 2022 roku wprowadzono istotne zmiany w Prawie i o ruchu drogowym (PoRD) i w Kodeksie Wykroczeń.
– Wprowadzono nowe kategorie pojazdów: hulajnoga elektryczna (e-hulajnoga), Urządzenie Transportu Osobistego (UTO) oraz Urządzenie Wspomagające Ruch. Piesi otrzymali pierwszeństwo nie tylko na przejściu dla pieszych, ale także wchodząc na nie. Ujednolicono dopuszczalną prędkość w obszarach zabudowanych. W godzinach nocnych zmniejszono limit prędkości z 60 km/h do 50 km/h. Pieszym zabraniano korzystania z telefonów komórkowych podczas przechodzenia przez jezdnię. Ponadto na drogach ekspresowych i autostradach wprowadzono przepisy dotyczące zachowania minimalnego odstępu od poprzedzającego pojazdu - badania przeprowadzone przez ITS (na zlecenie Sekretariatu KR BRD) w latach 2014-2015 wykazały, że na autostradach 17% kierujących nie zachowywało bezpiecznego odstępu. Znacznie podniesiono także wysokość kar za nieprzestrzeganie PoRD. Warto wspomnieć, że kolejne zmiany czekają w Sejmie (konfiskata aut pijanych sprawców wypadków i uszczelnienie systemu badań technicznych pojazdów) – wyliczał prof. Marcin Ślęzak.
Wśród zmian, które wejdą w życie 17 września warto podkreślić dwie: likwidacja marginesu przekraczania prędkości, za którą kierowca nie jest karany. Od 17 września, punkty karne zostaną przyznane za przekroczenie dozwolonej prędkości nawet poniżej 10 km/h. Warto tez zwrócić uwagę na podwójne karanie recydywistów drogowych.
– Należy pamiętać, że wszelkie działania legislacyjne czy techniczne powinny być wzmocnione działaniami edukacyjnymi i nadzorczymi – dodał prof. Ślęzak.
--
Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego - prof. Marcin Ślęzak - podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu uczestniczył także w dwóch innych sesjach merytorycznych:
- Transformacja energetyczna motoryzacji – trendy globalne i perspektywy krajowe
- Przyszłość motoryzacji – jakie samochody zawładną rynkiem?