„Różni podróżni - obsługa bez barier”
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), Instytut Transportu Samochodowego (ITS) i Urząd Transportu Kolejowego (UTK) zapraszają na szkolenie „Różni podróżni – obsługa bez barier”. Dedykowane jest ono w szczególności pracownikom przewoźników autobusowych i kolejowych, zarządców infrastruktury, którzy mają bezpośredni kontakt z podróżnymi, a także przedstawicielom kadry zarządzającej oraz osobom odpowiadającym za rozwój kompetencji pracowników tych przedsiębiorstw, organizatorom transportu.
Wciąż trwa rekrutacja i są jeszcze dostępne miejsca na szkolenie!
Szkolenie nastawione jest na wzrost kompetencji i umiejętności pracowników w zakresie udzielania pomocy i przekazywania informacji oraz komunikowania się z różnymi podróżnymi, w tym z osobami z niepełnosprawnościami.
Szkolenie ma charakter warsztatowy, a jego program został przygotowany w oparciu o standard informowania i komunikowania się, standard pomocy w podróży, standard badania potrzeb pracowników oraz potrzeb i satysfakcji podróżnych oraz standard szkoleniowy.
Szczegółowe informacje o szkoleniu, warunkach uczestnictwa i wzory dokumentów do wypełnienia można znaleźć na stronie PFRON.
Szkolenie i standardy zostały opracowane w ramach projektu „Szkolenia dla pracowników sektora transportu zbiorowego w zakresie potrzeb osób o szczególnych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnościami" w ramach Osi Priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Działanie 2.6 Wysoka jakość polityki na rzecz włączenia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014‐2020. Liderem projektu jest PFRON, a partnerami: ITS i UTK. Realizatorem szkoleń jest Polski Instytut Rozwoju sp. z o.o.
W styczniu opublikowane zostały standardy obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w transporcie zbiorowym. Do 31 grudnia 2022 r. trwają konsultacje tych dokumentów z zainteresowanymi podmiotami.
Są to cztery praktyczne narzędzia:
- Standard informowania i komunikowania się;
- Standard pomocy w podróży;
- Standard badawczy (standard badania potrzeb szkoleniowych pracowników oraz potrzeb i satysfakcji podróżnych);
- Standard szkoleniowy.
Projekty tych dokumentów dostępne są na stronie internetowej PFRON.
Rekomendujemy ich stosowanie wszystkim przewoźnikom i organizatorom publicznego transportu zbiorowego. Zawierają one praktyczne wytyczne odnośnie sposobu, w jaki pracownicy mający bezpośredni kontakt z podróżnymi ze szczególnymi potrzebami, w tym z osobami z niepełnosprawnościami, powinni wykonywać swoje zadania adekwatnie do ich potrzeb, z zachowaniem obowiązujących zasad bezpieczeństwa.
Dzięki wdrożeniu standardów pracownicy zdobędą wiedzę jak postępować w określonych sytuacjach, wykonując jednocześnie swoje zadania bardziej świadomie i bez zbędnego stresu. Ograniczy to potencjalne błędy w obsłudze pasażerów o szczególnych potrzebach. Stosowanie standardów umożliwi pracownikom firmy przewozowej samokontrolę, a jej pracodawcom ocenę prawidłowości wykonywanych przez pracowników zadań. W efekcie przyczyni się to do podniesienia jakości świadczonych usług i zmniejszy ryzyko składania skarg przez podróżnych.
Dyrektor @ITS_waw_pl prof. dr hab. inż. @MarcinSlezak zachęca tych z Państwa, którzy są pracownikami sektora transportu zbiorowego do udziału w szkoleniach #RóżniPodróżni - obsługa bez barierpic.twitter.com/14VpXE3Cmd
— PFRON (@funduszpfron) March 11, 2022
Zapraszamy do zapoznania się ze standardami i ich opiniowania. Uwagi można przesyłać do 31 grudnia 2022 r. na adres e-mail: standardyptz@pfron.org.pl
Powiązane artykuły:
https://utk.gov.pl/pl/aktualnosci/18176,Promocyjna-oferta-na-Dzien-Osob-z-Niepelnosprawnosciami.html