Bezpieczniej na drogach

Znowelizowany kodeks ruchu drogowego zaczął obowiązywać na polskich drogach od 1 czerwca 2021 roku. Kierowcy powinni pamiętać o obowiązującym limicie prędkości wynoszącym 50 km/h w obszarze zabudowanym w dzień i w nocy oraz o zakazie jazdy na tzw. „zderzaku”. Najważniejszą jednak zmianą było wprowadzenie przepisu ustanawiającego pierwszeństwo pieszych wchodzących na przejście. Pierwszeństwo na przejściu pieszy ma nie tylko wtedy, gdy już znajduje się na pasach, ale także gdy wchodzi na przejście dla pieszych. 

Obecnie obowiązujące przepisy nakazują kierowcom zbliżającym się do przejścia zachowanie szczególnej ostrożności i ustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo na nie wchodzącemu. Poza tym kierujący, zbliżający się do przejścia, zobligowany jest zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. Jeśli pieszy stoi przed przejściem, kierowca ma obowiązek zatrzymać się i go przepuścić. Warto dodać, że prawo pierwszeństwa dla pieszych nie dotyczy tramwajów. Przed tramwajem pieszy ma pierwszeństwo tylko, gdy znajduje się już na przejściu – przypomina Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Regulacje mają za zadanie zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu. Tylko w 2020 roku piesi stanowili blisko 1/5 wszystkich poszkodowanych (18,4 proc.). Paradoksalnie, piesi giną ciągle tam, gdzie mają być bezpieczni, bowiem przejścia dla pieszych są drugim, po jezdni, miejscem powstawania wypadków z ich udziałem. W 2020 roku było to 11,3 procent wszystkich zdarzeń, w których śmierć poniosło 197 pieszych, a 1 068 zostało ciężko rannych.

W ciągu trzech pierwszych miesięcy obowiązywania nowych przepisów na przejściach dla pieszych doszło do 421 wypadków. W zdarzeniach tych śmierć poniosło 28 pieszych, a kolejnych 416 zostało rannych. Porównując te dane do analogicznych okresów w latach 2019 i 2020 widać spadki w liczbie wypadków oraz osób rannych. Trzeba też wspomnieć, że w porównaniu do roku 2020 bardzo wyraźnie spadła liczba ofiar ciężko rannych tj. o blisko 14 proc., a w odniesieniu do roku 2019 aż o 29,8 proc. Warto zauważyć, że dane z zeszłego roku są w pewnym stopniu zaburzone. To ze względu na pandemię, w czasie której w znaczący sposób ograniczona była możliwość przemieszczania się zarówno pieszo, jak i pojazdami. 

– Uczestnicy ruchu drogowego szybko przystosowali się do nowych przepisów. Dzięki temu w pierwszych trzech miesiącach ich obowiązywania odnotowaliśmy znacznie mniej wypadków na przejściach dla pieszych niż w analogicznym okresie 2019 r. Nie oznacza to, że nie mamy już nic do zrobienia. Przeciwnie: o bezpieczeństwo na polskich drogach każdy z nas musi dbać codziennie – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Statystyki przedstawione przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego potwierdza także analiza danych o wypadkach na polskich drogach wykonana przez Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Analiza czerwca (z czterech ostatnich lat - 2018-2021) wykazała spadek liczby najechań na pieszych na przejściach w pierwszym miesiącu obowiązywania nowych przepisów. Liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych na przejściach spadła z 12 zabitych w 2018 roku do 5 zabitych w 2021 roku. Na uwagę zasługują dużo niższe liczby wypadków, rannych i ofiar śmiertelnych w czerwcu 2020 roku, ale należy podkreślić, że dane te były wynikiem nadzwyczajnej sytuacji i ograniczeń w przemieszczaniu się w celu zahamowania rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19, dlatego trudno je uznać za reprezentatywne. Dlatego pozytywny wpływ nowych przepisów należy oceniać porównując dane tegoroczne z danymi z lat 2018 i 2019 – mówi Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

W celu dotarcia do jak największej grupy użytkowników dróg Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego realizuje kampanię społeczną skierowaną do wszystkich uczestników ruchu drogowego pt. „Czy to Cię tłumaczy”. Emisja kampanii na antenie ogólnopolskich stacji telewizyjnych i radiowych trwa od 1 czerwca 2021 roku.

– Zintensyfikowane działania informacyjno–promocyjne w ramach realizacji kampanii „Czy to Cię tłumaczy?” zaczynają przynosić oczekiwane efekty, właśnie w postaci poprawy świadomości nas wszystkich, a co za tym idzie właściwych zachowań na drodze. Jestem przekonany, że nikt, kto wyjeżdża czy też wychodzi na drogę, nie chce komuś innemu zrobić krzywdy. Jednak wypadek może przydarzyć się każdemu z nas. Bardzo często jego przyczyną jest zbędny pośpiech, zapatrzenie w ekran smartfonu czy zwykła nieuwaga albo zamyślenie. Z tych, jakże błahych powodów, dochodzi do prawdziwych tragedii. Pamiętajmy, że sprawca wypadku też jest swego rodzaju ofiarą – mówił Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik.

Kampania „Czy to cię tłumaczy?” jest realizowana przez Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ramach projektu nr POIS.03.01.00-00-0059/20 „Działania edukacyjne na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych i ograniczenia nadmiernej prędkości pojazdów”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach działania 3.1 - Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T, oś priorytetowa III: Rozwój Sieci Drogowej TEN-T i Transportu Multimodalnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.

 

Źródło: mi.gov.pl/oprac. własne

Galeria

Używamy plików cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych, identyfikacyjnych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu i jednocześnie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zawsze możesz zmienić swoje ustawienia przeglądarki wyłączając obsługę cookies. Informujemy, że wyłączenie plików cookies, utrudni korzystanie z naszej witryny lub może uniemożliwić jej poprawne działanie na Twojej przeglądarce.
Zgadzam się
close