VII Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
VII Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2020 były okazją do zaprezentowania wyników najnowszych badań, uporządkowania wiedzy zarówno technicznej, jak i w zakresie obowiązujących przepisów prawa oraz omówienia aspektów praktycznych wdrażanych środków organizacji ruchu i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Konferencja objęta patronatem honorowym Ministerstwa Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Instytutu Transportu Samochodowego odbyła się w dniach 19-21 lutego 2020 r.
W ramach tegorocznej konferencji odbyło się seminarium specjalistyczne „Oświetlenie ulic i dróg - oświetlenie 2020”, ogólnopolskie forum „Bariery i organizacja ruchu 2020” oraz debata „Najważniejsze problemy BRD w Polsce”.
Wśród panelistów znaleźli się m.in.:
- Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury
- dr inż. Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego
- dr hab. inż. Marcin Ślęzak, prof. ITS, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego
- prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, kierownik Katedry Budowy Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu
- dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie, Wydział Transportu, Politechnika Warszawska
- Łukasz Smółka, przewodniczący Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; wicemarszałek województwa małopolskiego
- dr inż. Marek Bauer, Katedra Systemów Transportowych, prodziekan Wydziału Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska
- Adam Czerwiński, przewodniczący Krajowej Rady Zarządów Dróg Powiatowych
- Marek Dworak, sekretarz Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie
- Tomasz Tosza, z-ca dyrektora, Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Jaworznie
- Zwiększenie bezpieczeństwa na naszych drogach, w tym ich niechronionych użytkowników, jest priorytetem rządu. Znalazło to wyraz w exposé Pana Premiera Mateusza Morawieckiego i jest konsekwentnie realizowane przez Ministerstwo Infrastruktury. Wymaga współpracy wielu środowisk, ponieważ obejmuje nie tylko działania legislacyjne, ale także inwestycyjne i edukacyjne - powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Podczas debaty „Najważniejsze problemy brd w Polsce” minister Adamczyk omówił opracowany w MI projekt zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami, który zakłada wprowadzenie rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych i samych kierowców. Przewiduje m.in. zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym, ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia oraz zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych.
Z kolei prof. Marcin Ślęzak, w trakcie forum "Bariery i organizacja ruchu 2020", przedstawił wyniki Badań zachowań pieszych i relacji pieszy-kierowca 2018 – 2019, które zostały zrealizowane na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady BRD. Dyrektor ITS stwierdził m.in., że jednym z oczekiwań pieszych (wynikającym z przeprowadzonych badań ankietowych) powinno być zwiększenie nacisku na egzekwowanie przepisu obligującego kierujących pojazdami do zmniejszenia prędkości w momencie zbliżania się do przejścia dla pieszych, tak aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących.
- Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, które gromadzą przedstawicieli nauki, administracji państwowej i samorządowej, przedsiębiorców oraz organizacji pozarządowych, są doskonałą okazją, aby wypracować rozwiązania, które znajdą zastosowanie na polskich drogach i pozwolą bezpiecznie korzystać ze stale powiększającej się sieci transportowej naszego kraju – podsumował konferencję minister Adamczyk.
***
Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego to jedna z największych konferencji dedykowana tej dziedzinie w Polsce. Każdego roku gromadzi specjalistów reprezentujących wszystkie etapy procesu inwestycyjnego. Formuła zakłada sesje tematyczne z referatami (15-20 min.), gwarantowany czas na dyskusję po każdym referacie i wystawę tematyczną ze stoiskami firm i instytucji w hotelowym lobby.
Celem Krakowskich Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2020 jest stworzenie płaszczyzny do omówienia najbardziej aktualnych zagadnień w szerokim gronie fachowców, danie sposobności Uczestnikom wzięcia czynnego udziału w dyskusji, zadania możliwie wielu szczegółowych pytań ekspertom oraz dostawcom urządzeń i technologii oraz stworzenie listy problemów koniecznych do rozwiązania w przyszłości.
Źródło: mi.gov.pl
Foto: mi.gov.pl/konferencjespecjalistyczne.pl